Bogbotten anmelder

Silke

jeppe-due-barslund.webp

Bent Hallers Silke, som blev udgivet i 1991, rummer noget universelt menneskeligt, der gør den lige så fantastisk at læse i dag som dengang. Derfor giver det god mening at relancere den til børn og unge anno 2024 i grafisk roman-format.

“En gang imellem kunne hun fornemme, at hun i virkeligheden slet ikke hørte til her. Hun følte sig aldrig alene, for hun havde så mange ting at tænke over. Hun kunne noget, ingen andre børn kunne. Hun kunne drømme blå drømme”

Bent Haller har for længst cementeret sin position som en af vores vigtigste og mest toneangivende børne- og ungeforfattere gennem tiden. Han har skrevet mere end 100 bøger siden sin ungdomsromandebut, Katamaranen, fra 1976. Selvom han stadig er aktiv og udgiver bøger, har hans ældre værker en særegen evne til at forblive relevante. Katamaranen er selvfølgelig et tidsbillede, men det ungdomsoprør, der skildres, vil stadig ræsonnere med læsere i dag. Kaskelotternes sang har over 40 år på bagen og er mere aktuel end nogensinde.

Bent Hallers “Silke” er som grafisk roman illustreret af Ida Rørholm Davidsen. / Illustration © 2024 Ida Rørholm Davidsen og Høst & Søn

Silke, som blev udgivet i 1991, rummer noget universelt menneskeligt, der gør den lige så fantastisk at læse i dag som dengang. Derfor giver det god mening at relancere den til børn og unge anno 2024 i grafisk romanformat, da her virkelig er tale om en kanonklassiker, der stadig har sin berettigelse, og som slet og ret fortjener at blive læst af så mange som muligt.

Hanne Kvist kan på mange måder betragtes som en sjælelig elev af Bent Hallers forfatterskab.

Det er Hanne Kvist og Ida Rørholm Davidsen, der har påtaget sig ansvaret for at genformidle Silke. Og hvilken bedre forfatter end Hanne Kvist til denne opgave? Hanne Kvist kan på mange måder betragtes som en sjælelig elev af Bent Hallers forfatterskab. Hendes forkærlighed for skæve eksistenser og dem, der ikke helt passer ind, er særligt i Bent Hallers ånd. Tag for eksempel Jeg er Frede eller Drengen med sølvhjelmen. Jeg tror også, at Hanne Kvist nærer en ganske enorm respekt for Bent Haller.

Når man nu genudsender en roman 35 år efter dens udgivelse og adapterer den til et nyt format, kunne man godt have leget med sproget, omformuleret sætninger eller opdateret jargonen. Men nej – 99% af teksten er bevaret i sin oprindelige form.

Så må man gøre op med sig selv, om man synes det er dovent at sætte sig selv på forsiden af bogen som forfatter, når man ret beset ”bare” har klippet tekst fra romanen og klistret den ind i en grafisk roman, eller om man kan se meningen i, at Hanne Kvist med ophøjet veneration har vurderet, at den originale tekst faktisk ikke kunne forbedres, og derfor ”bare” har lavet en mere grafisk tilpasning af teksten til det nye format. Jeg må i hvert fald erklære mig enig i, at teksten er formidabel!

”Så begyndte hun at græde, ganske stille og med underlige lyde, der kom langt borte fra, fra stranden et sted, fra selve havet. Mor og far troede, hun havde forfærdeligt ondt nu. Men hun græd, fordi hun elskede dem højt, og fordi hun vidste, at hun snart skulle tage afsked med dem, fordi de i virkeligheden, den virkelighed, der var havets virkelighed, Silkes virkelighed, slet ikke var hendes rigtige forældre”

Silke er en melankolsk fortælling om pigen Silke, der aldrig rigtig føler sig tilpas på land. Hun trives i vand og har allerede fra sine første leveår en klar fornemmelse af, at det er dér, hun hører til. Det tager til med alderen, hvor hun begynder at opleve store smerter, voldsomt udslet og vejrtrækningsproblemer, jo mere hun er væk fra vandet.

Hendes forældre vil gøre alt for Silke. De køber alverdens cremer mod eksem; de lader hende starte til svømning; de køber et sommerhus tæt på vandet. Alt – på nær måske at se det smertelige faktum i øjnene, at hun; deres eget barn, ikke hører til blandt dem.

Jeg husker tydeligt, da jeg selv læste Silke for første gang, hvor barsk og vemodig den var. Det er aldeles trøstesløst at læse om forældrene, der ikke kan være forældre for deres barn og må give slip – også selvom der jo faktisk er en lykkelig slutning, hvor Silke får lov til at leve sit bedste liv som den, hun virkelig er. Forældrenes tab og sorg bliver Silkes lykke og redning. To kontrasterende og uforenelige behov.

En H.C. Andersen’sk havfruefortælling vendt på vrangen, hvor magisk realisme og eventyrets støv drysses ned over temaer som identitet og tilhørsforhold.

Den helt store forskel mellem den originale roman og den grafiske roman er tegningerne. Ikke bare det faktum, at der er tegninger, men hvad tegningerne gør ved historien.

Den helt store forskel mellem den originale roman og den grafiske roman er tegningerne. Ikke bare det faktum, at der er tegninger, men hvad tegningerne gør ved historien. Som ren tekst er Silke en traurig historie, men med Ida Rørholm Davidsens illustrationer bliver melankolien opvejet af en lethed og sødme, der fremmaner og giver plads til andre følelser og stemninger.

Med Ida Rørholm Davidsens illustrationer bliver melankolien i historien opvejet af en lethed og sødme. / Illustration © 2024 Ida Rørholm Davidsen og Høst & Søn

Klæder det originalteksten? Det må være op til den enkelte at bedømme. Rent visuelt kunne Silke have taget mange nye retninger afhængigt af illustrator, men Ida Rørholm Davidsen er på mange måder et godt valg. Hun er for det første meget optaget af H.C. Andersens univers og æstetik – hun laver blandt andet mange papirklip – og hun føler sig tydeligvis hjemme i historier, der flirter med det eventyrlige. Derudover læner hendes streg sig op ad Signe Kjær og Lea Leténs, hvoraf sidstnævnte netop har illustreret mange af Bent Hallers udgivelser. Dermed får den visuelle side noget nyt og friskt over sig, samtidig med at den vækker mindelser om ophavsmandens forfatterskab.

Bent Hallers Silke fremstår knugende aktuel – her mere end 30 år efter, at originalen så dagens lys.

Bent Hallers Silke fremstår knugende aktuel – her mere end 30 år efter, at originalen så dagens lys. Historien om Silke, der ikke passer ind i de gængse normer og rammer, og som må gå til ekstreme yderligheder for at finde ud af, hvem hun egentlig er, hvad hun kan, og hvor hun hører til, er en sydende skarp kommentar til, hvordan vores samfund, set fra et barns perspektiv, er struktureret anno 2024.

Måske skulle man bede Bent Haller skrive en historie, hvor vi har løst klodens klimaforandringer, og hvor alle børn har det fortrinligt – og så se, om verden faktisk ser sådan ud om 30 år!

Forsiden til Silke
Forsiden til Silke
Forsiden til Silke

Silke

Nye BOGANMELDELSER
Tigerens striber
Tigerens striber

Bogbotten anmelder

Tigerens striber og andre historier

Mig og mit monster
Mig og mit monster

Bogbotten anmelder

Mig og mit monster

Forsiden til Cafeen i kanten af skoven
Forsiden til Cafeen i kanten af skoven

Bogbotten anmelder

Cafeen i kanten af skoven

Forsiden til Margrethe Vestager fortæller om politik
Forsiden til Margrethe Vestager fortæller om politik

Bogbotten anmelder

Margrethe Vestager fortæller om politik, magt og stemmer, der tæller

Nyt på IBBY BLOGGEN
Stafetten

Stafetten: Katrine Louise Jakobsen

Af Christian Bach og Katrine Louise Jakobsen
Nyt fra IBBY Danmark

Bogbotten skal videreudvikles

Af Christian Bach
Anbefalinger

Anna Karlskov Skyggebjergs største læseoplevelser i 2024

Af Anna Karlskov Skyggebjerg
Interview

Bogåret, der gik: Lene Ewald Hesel

Af Lene Ewald Hesel og Christian Bach
Nye BØGER