fbpx
Logo
0,00 kr. 0

Kurv

Ingen varer i kurven.

Hvad kan den digitale billedbog?

Aksel Køie står bag forlaget PIBOCO, der udgiver digitale billedbøger.Aksel Køie står bag forlaget PIBOCO, der udgiver digitale billedbøger.
PrivatfotoPrivatfoto
Af
Tea Bendix
Forfatter, grafisk designer, illustrator og performer
Bestyrelsesmedlem
20. oktober 2024

Det digitale forlag PIBOCO laver innovative digitale billedbøger af høj kunstnerisk kvalitet. Bag det står forlægger Aksel Køie, som jeg har sat stævne for at høre, hvad det er, det digitale kan tilføje til den traditionelle billedbog, og hvilke tanker de gør sig på PIBOCO om at udgive bøger på en helt anden måde, end vi er vant til.

Hvad er digital kvalitetslitteratur for dig?
Hos PIBOCO prøver vi at skabe noget, der har den samme kvalitets- og luksusfølelse som den gode papirbog. Vi finder bøger fra hele verden, ofte nogle der har vundet priser, og som egner sig til at få bygget en interaktiv oplevelse på. Bogen må gerne være kunstnerisk, abstrakt og filosofisk.

Vi skaber animationer og interaktioner ud af illustrationerne. Professionelle oversættere oversætter bøgerne til dansk, engelsk, fransk, spansk, tysk og italiensk, mens trænede voice actors indtaler dem på de forskellige sprog. Og så er der jo den fantastiske tredje dimension: at vores knalddygtige filmkomponist komponerer et lydunivers og et særligt stykke musik til hver historie.

Hvilken forskel gør det, at billedsiden er animeret og interaktiv?
En animeret og interaktiv billedbog kalder vi for en responsiv billedbog – altså at noget svarer, når man rører ved det. Det, mener vi, giver barnet en god læseoplevelse. Vi er meget påpasselige med ikke at skabe fast-paced og afhængighedsskabende historier – det er jo det, forældre med god grund er forskrækkede over – så fokus hele tiden er på den gode læseoplevelse.

Vi oplever, at børnene tager godt imod vores bøger, og at de tænker længe over de historier, de har læst, når de selv har været med til at skabe fremdrift i dem. Det responsive giver noget ekstra til illustrationerne og kan også være en vej til at lege med læsesituationen og bogmediet for de ældre børn, fordi man skaber en læseoplevelse i tre dimensioner.

Et eksempel på en digital billedbog fra PIBOCO. Den danske udgave af “The Piano” (“Flyglet”) fra 2020.

Er der et marked for digitale billedbøger i Danmark?
Når man arbejder digitalt, giver det mulighed for også at arbejde internationalt. Med ti tusind brugere på globalt plan kan forretningen løbe rundt, men vores ambitioner og mulighederne er langt større. Når man skal ud internationalt, skal man dog også ramme en international smag. Billedbogsmarkedet er stadig et meget nationalt marked med en ”national smag”; der er få ”hits”, som alle i verden kender. Så det er en ekstra udfordring at forsøge at definere en særlig god international smag oveni forretningsdelen. Haha, jeg har virkelig ikke gjort det nemt for mig selv!

Derfor arbejder vi blandt andet sammen med museer som MoMA og Tate samt brandet Mumi fra Finland – dels for at udgive deres meget fine billedbogssamlinger, og dels for at nå ud til det kreative segment, der interesserer sig for denne type billedbøger.

Er den digitale bog et supplement til eller en erstatning for den fysiske bog?
Jeg ser det som et både-og. Vi arbejder tæt sammen med forlagenes fysiske bøger. En QR-kode i en ny bog, der åbner til en digital, animeret udgave, kan give et stort mersalg og større geografisk udbredelse for bogen. Så kan man diskutere, hvad der er den trojanske hest: Introducerer bogen det digitale eller omvendt? Men for mig er det godt, at den kombination giver folk mod på at prøve digitale bøger, for der er mange fordele ved den digitale bog: Udover sprog og musikdelen kan man bringe mange bøger med sig overalt – og så er de jo væsentligt mere klimavenlige.

Kan man sammenligne den fysiske og den digitale bog?
Det synes jeg godt, man kan. Den fysiske bog har det taktile, det sanselige, lugten og luksusfølelsen ved bearbejdelsen. Jeg er selv fan af lækre bøger. Men det digitale er jo ikke utaktilt. Det er bare nogle andre ting, der giver det. Man holder iPad’en i hånden, man sætter sig tæt sammen i et fælles knus og læser. Der er masser af stoflighed i illustrationerne og nærvær i musikken og i lyduniverset i de bøger, vi udgiver. Begge dele er en vej til en god læseoplevelse.

Ikoner skabt af Tea Bendix
Bogbotten-maskot og illustration
skabt af Søren Jessen
Website by

KONTAKT

For spørgsmål om dit medlemskab
[email protected]

For henvendelser vedr. boganmeldelser
[email protected]

For alle øvrige henvendelser
[email protected]

© 2024 Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark. All rights reserved.

Tak for din interesse i IBBY Nyt

Du modtager lige om lidt en mail i din indbakke, hvor du skal bekræfte din tilmelding.
Det er vigtigt, at du gør det – ellers sender vi ikke noget til dig.

(Tjek evt. også din spam/uønsket post-mappe – for der kan den godt finde på at lande)