Bogbotten anmelder

Det døde land (1) – Golak

Portræt af Bodil Christensen

”Men en af dem talte! Den sagde ”mad”. Og bagefter hørte jeg den sige fars navn, og jeg er sikker på, at den også bad om hjælp. Hvis de kan tale, er de vel ikke dyr.”

Det er Josefine Ottesens serie Det døde land, der nu genudgives her femten år efter at Golak, som første bind hedder, udkom første gang. Det er fortællingen om kampen mellem ondt og godt, kampen mellem to brødre, kampen mellem det gamle og det nye, og det er kampen for at vedblive at være et menneske.

Det er fortællingen om kampen mellem ondt og godt

I begyndelsen af bogen står der:

”Jonah rejste sig hurtigt. – Det ved du ikke noget om, Mik. Du har ikke været længere væk fra landsbyen end et stykke ned ad floden for at fiske. Du aner ikke, hvad der skete før det store sammenbrud. Du er vokset op her og har aldrig interesseret dig for, hvad der findes uden for dalen. Du stoler blindt på nogle gamle mænd, der bestemmer alt.”

Jonah tror ikke på de gamle mænd. De har tabt, mener han. Verden er fortabt. Nogle rester er endnu tilbage fra den tid, hvor der åbenbart var resurser og mad til alle. Jonah er på besøg hos Hakim, og her står der:

”Hakim satte sig på hug og vendte en af dem om. Med en næsten kærlig bevægelse strøg han hen over det bulede metal. Forbrændingsmotor. Dem var der ikke mange af til sidst. Fossilt brændstof. Duer ikke. Alt for store omkostninger.”

Det er altså en science-fiction-roman, men den har mange temaer fra nutidens verden. Hvad sker der, når vi har brugt verdens resurser? Hvordan klarer man sig i en verden, hvor sandheden er så svær at finde?

Det er en spændende fortælling om Jonahs liv. Golakkerne lurer i de øde bjerge, og golakkerne er deforme monstre, der er dæmoniserede i menneskenes fortælling. Men er golakkerne nu så onde og umenneskelige, som der siges?

Golak er første bind i denne fremragende serie. Godt sprog, og som hos Josefine Ottesens andre værker, er det en fortælling, der er medrivende og som rammer den unge læser i en søgen efter egen identitet.

I genudgivelsen er forsiden ændret. I begge udgaver er det Emil Landgren, der er illustrator, men fra en mørk blåsort forside med Jonah i en sort port i 2008, så er forsiden nu en handlekraftig Jonah på toppen af en ruin. Herfra kæmper han mon monstre og golakker, der bider ham i haserne mens alt brænder i baggrunden. Indholdsmæssigt er der ikke sket ændringer. Der er anmeldercitater på forsiden, og der er et forfatterportræt på sidste side. Ellers er det Golak i 2024 helt som i 2008.

Forsiden til Det døde land (1) – Golak
Forsiden til Det døde land (1) – Golak
Forsiden til Det døde land (1) – Golak

Det døde land (1) – Golak

Nye BOGANMELDELSER
Forsiden til Margrethe Vestager fortæller om politik
Forsiden til Margrethe Vestager fortæller om politik

Bogbotten anmelder

Margrethe Vestager fortæller om politik, magt og stemmer, der tæller

Forsiden til Byen ved siden af
Forsiden til Byen ved siden af

Bogbotten anmelder

Byen ved siden af

Labyrint – Dræberklovn i Tivoli
Labyrint – Dræberklovn i Tivoli

Bogbotten anmelder

Labyrint – Bedstemors hævn og Dræberklovn i Tivoli

Et mystisk lys i Bluebell
Et mystisk lys i Bluebell

Bogbotten anmelder

Et mystisk lys i Bluebell

Nyt på IBBY BLOGGEN
Nyt fra IBBY Danmark

Bogbotten skal videreudvikles

Af Christian Bach
Anbefalinger

Anna Karlskov Skyggebjergs største læseoplevelser i 2024

Af Anna Karlskov Skyggebjerg
Interview

Bogåret, der gik: Lene Ewald Hesel

Af Lene Ewald Hesel og Christian Bach
Resumé

Resumé – Nye bøger i december 2024

Af Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark
Nye BØGER