Bogbotten anmelder

Børnenes skov

Portræt af Bodil Christensen
Børnenes skov

Børnenes skov med undertitlen årstidernes flora, fauna, fantasirejser, fantastiske fortællinger og aktiviteter er en bog, der har mange vinkler på skoven som et sted, hvor man lærer noget, oplever noget, sanser en hel del, og hvor fortællingerne om naturens kredsløb skal have plads.

Forfatter:

Udgivelsesdato: 1970-01-01

Format: https://schema.org/EBook

Børnenes skov er tænkt som en håndbog til de pædagoger, der vil inddrage skoven i børnenes hverdag

Børnenes skov med undertitlen årstidernes flora, fauna, fantasirejser, fantastiske fortællinger og aktiviteter er en bog, der har mange vinkler på skoven som et sted, hvor man lærer noget, oplever noget, sanser en hel del, og hvor fortællingerne om naturens kredsløb skal have plads.

Vil man (og det vil forfatterne sige er en virkelig god ide) bruge skoven som klasselokale, så kan man som lærer, pædagog og forælder stille sig selv tre spørgsmål:

”Hvad er essensen af den årstid, vi er midt i?
Hvordan kan vi få en større forståelse af årstiderne?
Hvordan forbinder vi os til den givne årstid med ægte nærvær?”

De tre spørgsmål indleder introduktionen til den danske udgave af denne bog. De engelske forfattere har en baggrund, der i høj grad fortæller noget om bogens værdigrundlag. Der er derfor et forfatterportræt af de tre forfattere sidst i denne anmeldelse. Man bør vide, at der er en høj grad af ”Earth Tales” og ”Talking Trees” i deres uddannelsesmæssige baggrund. Værdigrundlaget er klart: Naturen har kraft, magi og værdi for os alle. Rikke Rosengren, der skriver forordet til den danske udgave, er Rudolf Steiner-pædagog.

Bogen er tænkt som en håndbog til de pædagoger, der vil inddrage skoven i børnenes hverdag. Bogen er bygget op over en række årstider med inspiration fra keltisk kultur. Her er Imbolc, den keltiske lysfest, forår. Beltane, den keltiske majfest, sommer. Lughnasa, hvor høsten begynder, efterår. Samhain, det keltiske nytår, er Vinteren.

Hvert kapitel er opbygget på samme vis. Først er der en introduktion til årstiden, så børnene får en forståelse for årstidens særlige kvalitet. Så er der historier, eventyr og sagn, der knytter sig til årstiden. Historierne kan læses højt, eller de kan fortælles. Der er et afsnit med fantasirejser og meditationer, der er lege og ”ting, man kan lave”.

I den keltiske lystid Imbolc, kan man eksempelvis lære om brændenælden, der har det gæliske navn Deanntag. Så begynder brændenældebeskrivelsen således:

”Jeg er brændenælden. Jeg vækker dig med mit stik og min brændende kraft. Jeg vokser i store grupper …..”

og sådan fortsætter den.

Der er også en beskrivelse af legen: ”Skrump og bliv usynlig”, hvor der er tre klare punkter for legens gennemførelse. Nemt og overskueligt. Så er der en opskrift på brændenældesuppe, der er ”trælære” og sange med noder om sølvbirk og en sang om “Den Hvide Hind”.

Sidst i bogen findes et appendiks, hvor man får virkelig brugbar information om det værktøj, man har brug for i naturen. Et langt afsnit om bål og båltænding, der er ”god praksis for naturskoler” og der er værktøjssikkerhed. Der er en liste med nødvendigt udstyr: Forstørrelsesglas, presenning, faldskæmssnor, naturgarn, små kurve, kogeudstyr, dåser med løg, grillrist, værktøjskasse og køkkenting.

Der er en åndelig tilgang til naturen, der her bliver sat ord på. Det må man være klar over.

Rigtig meget godt kan man sige om denne bog. Samtidig må man jo være opmærksom på, at indholdet kan forekomme alt for ”religiøst” for mange naturskoler. Der er en åndelig tilgang til naturen, der her bliver sat ord på. Det må man være klar over. Det skinner igennem i fortællingerne, i sangene og de takkeord, der kommer til sidst. Man kan læse og bruge bogen i sin helhed med den åndelige dimension. Man kan også (med stor glæde) hente inspiration i de mange opskrifter, lege og fortællinger om naturen. Det kan man gøre helt uden at inddrage spiritualiteten.

Sidst i bogen er der et indeks, så man snildt kan finde frem til det, man gerne vil lære mere om. Plantelære, eksempelvis. Eller kreative lege og aktiviteter. Dem er der mange af.

Alle børn (og voksne) kan få stor glæde af at være opmærksom på det, der sker og det, de ser i naturen. Her er en bog, der kan give inspiration til alle pædagoger, forældre og lærere i indskolingen.

Forsiden til Børnenes skov
Forsiden til Børnenes skov
Forsiden til Børnenes skov

Børnenes skov

Nye BOGANMELDELSER
Tigerens striber
Tigerens striber

Bogbotten anmelder

Tigerens striber og andre historier

Mig og mit monster
Mig og mit monster

Bogbotten anmelder

Mig og mit monster

Forsiden til Cafeen i kanten af skoven
Forsiden til Cafeen i kanten af skoven

Bogbotten anmelder

Cafeen i kanten af skoven

Forsiden til Margrethe Vestager fortæller om politik
Forsiden til Margrethe Vestager fortæller om politik

Bogbotten anmelder

Margrethe Vestager fortæller om politik, magt og stemmer, der tæller

Nyt på IBBY BLOGGEN
Stafetten

Stafetten: Katrine Louise Jakobsen

Af Christian Bach og Katrine Louise Jakobsen
Nyt fra IBBY Danmark

Bogbotten skal videreudvikles

Af Christian Bach
Anbefalinger

Anna Karlskov Skyggebjergs største læseoplevelser i 2024

Af Anna Karlskov Skyggebjerg
Interview

Bogåret, der gik: Lene Ewald Hesel

Af Lene Ewald Hesel og Christian Bach
Nye BØGER